Piątek, 26 kwietnia 2024 r., imieniny Marzeny, Klaudiusza, Marceliny

Pogotowie Reporterskie

Młodzież szkolna na wycieczce w Warszawie

Kiedy uczniowie klas ósmych rozpoczęli zmagania z zadaniami matematycznymi egzaminu, młodsi koledzy i koleżanki z Zespołu Szkół w Kwiatkowicach oraz Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Zalesiu dotarli właśnie do stolicy naszego kraju - Warszawy.

Mimo wczesnej pory wyjazdu wszyscy mieli uśmiech na ustach.

Wycieczkę zorganizował wieloletni przyjaciel naszych szkół - Prezes Zarządu Oddziału Gminnego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP w Wodzieradach, dh Florian Podębski, we współpracy z Biurem Poselskim Senatora RP, Pana Macieja Łuczaka. Od samego początku wycieczki towarzyszyła nam również Pani Dyrektor Biura, Małgorzata Grzesiak – Cieślak.

Pierwszym punktem programu było zwiedzanie Łazienek Królewskich. Mogliśmy jakby przenieść się w czasy króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Wielką atrakcją okazały się dostojnie spacerujące po parku pawie, które wszystkich wprawiały w zachwyt. Mieliśmy również okazję zwiedzić Starą Oranżerię, w której mieści się Teatr Królewski, jeden z kilku w Europie oryginalnych XVIII-wiecznych teatrów dworskich. Następnie skierowaliśmy się pod pomnik Marszałka Józefa Piłsudskiego i Belweder, który w 1918 roku był siedzibą Naczelnika Państwa, a następnie siedzibą prezydenta Gabriela Narutowicza oraz prezydenta Stanisława Wojciechowskiego. Obecnie Belweder jest siedzibą honorową Prezydenta RP. Dowiedzieliśmy się, że w 2017 r. brytyjski książę William razem z żoną, księżną Kate oraz dziećmi w czasie swojej wizyty w Polsce zamieszkali właśnie w Belwederze.

Pełni wrażeń, zadumy nad historią Polski, nasyceni pięknem architektury i zieleni parku łazienkowskiego ruszyliśmy na ulicę Wiejską, czyli do centrum tworzenia prawa w Polsce. Uczniowie zapoznali się ze specyfiką pracy parlamentarnej. Po przejściu rutynowej kontroli mogliśmy zobaczyć salę posiedzeń Senatu i Sejmu, główny hol, Salę Kolumnową, Korytarz Marszałkowski, a także odwiedzić pomieszczenia, które na co dzień są niedostępne dla zwiedzających. Z zainteresowaniem obejrzeliśmy historyczne już dziś laski marszałkowskie, czyli symbole władzy kolejnych marszałków sejmu.

Wiele emocji dostarczyła także możliwość zajęcia miejsc na widowni Senatu. Dotychczas znaliśmy gmachy obu izb tylko z telewizji. Nawet obiad w restauracji sejmowej smakował jakoś inaczej.

Ostatnim i chyba najbardziej wyczekiwanym punktem wycieczki był Stadion Narodowy. Wśród naszych uczniów jest wielu kibiców piłki nożnej i wizyta na tym stadionie była spełnieniem ich marzeń. Weszliśmy na trybuny, wspięliśmy się prawie na sam ich szczyt i z góry podziwialiśmy ogrom obiektu. Następnie zwiedziliśmy szatnię reprezentacji Polski, mogliśmy usiąść na miejscach umownie należących do Roberta Lewandowskiego, Krzysztofa Piątka czy Łukasza Fabiańskiego. Zachwyceni wędrowaliśmy „śladami piłkarzy” i choć przez chwilę mogliśmy się poczuć jak zawodowi członkowie reprezentacji Polski.

W planach była wizyta na Starym Mieście, ale deszcz pokrzyżował nam plany, więc wróciliśmy do autokaru i wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu.

Choć zmęczeni to nikt nie zmrużył oka ani na chwilę i wszyscy dzielili się wrażeniami, oglądali zdjęcia i wspominali miejsca, które zwiedzaliśmy. Jak mawiał Stanisław Lec „Można oczy zamknąć na rzeczywistość, ale nie na wspomnienia".

A teraz już czas zanucić piosenkę "Jak przygoda, to tylko w Warszawie...”