Sobota, 18 maja 2024 r., imieniny Eryka, Aleksandry, Feliksa

Pogotowie Reporterskie

Łask. Przesunięcie terminu wdrożenia nowych dowodów osobistych

 

Sejm uchwalił pilną nowelizację, która przesunie termin wdrożenia dowodów osobistych z odciskami palców i podpisem posiadacza. Nowe dowody miały być wydawane od 2 sierpnia br. 

Po uchwalonej w dniu 8 lipca br. zmianie dzień ten określony zostanie w osobnym komunikacie. Potrzeba przesunięcia wejścia w życie uchwalonych w kwietniu br. przepisów,  zgodnie  z którymi w wydawanych od 2 sierpnia br. dowodach osób powyżej 12 r. życia miały znaleźć się odciski palców oraz podpis posiadacza, związana jest z tym, że Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego 2 lipca br. wskazała na potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa informacji przetwarzanych z wykorzystaniem zamówionych urządzeń do pobierania linii papilarnych, które miały trafić do gmin. Nowela trafi teraz do Senatu.

Niezmieniony został przepis, zgodnie z którym możliwość składania wniosków o dowód online będzie do 26 lipca. Brak możliwości składania wniosków tą ścieżką wynika z tego, że odciski palców i podpis będą odwzorowywane w urzędzie.

Najważniejsze informacje dotyczące zmian w nowym e-dowodzie to:

wprowadzenie do dowodu osobistego drugiej cechy biometrycznej, tj. odcisków palców (pierwsza cecha, którą zawierają e-dowody wydawane od marca 2019 roku, to wizerunek twarzy),
złożenie wniosku o dowód osobisty (pobranie odcisków palców) oraz odbiór dokumentu  (potwierdzenie tożsamości) wymaga wizyty w urzędzie,
odciski palców nie będą pobierane od dzieci poniżej 12 roku życia, więc będzie można złożyć wniosek o dowód dla dziecka  do 12 roku życia elektronicznie,
odciski palców nie będą pobierane od osób, od których będzie to fizycznie niemożliwe,
do warstwy graficznej dowodu osobistego powróci podpis posiadacza (podpisu nie będą składać dzieci do 12. roku życia oraz osoby, które z powodu niedającej się usunąć przeszkody nie mogą złożyć podpisu),
odciski palców będą zamieszczane w warstwie elektronicznej dowodu osobistego i będą przechowywane w Rejestrze Dowodów Osobistych wyłącznie w celu wydania dowodu osobistego,
odciski palców będą automatycznie usuwane z Rejestru w momencie odebrania dowodu prze obywatela lub gdy obywatel nie odbierze dowodu w ciągu 90 dni od daty wydania  (czyli daty personalizacji zamieszczonej w dowodzie),
podpis będzie zamieszczany w warstwie graficznej dowodu osobistego każdej osoby, która ukończyła 12 rok życia,
podpisu nie będzie w dowodzie osoby, która nie może złożyć podpisu.
Dla osób, które nie będą mogły udać się do urzędu gminy, aby oddać odciski palców, nowe regulacje przewidują możliwość skorzystania z mobilnej stacji obsługiwanej przez urzędników, a więc urzędnik przyjedzie do obywatela. Będzie to urzędnik organu gminy, na terenie której siedzibę mają władze powiatu.

Nowe dowody osobiste będą ważne przez:

10 lat – dla osób od 12 roku życia,
5 lat – dla osób do 12 roku życia,
12 miesięcy – dla osób, od których chwilowo nie można pobrać odcisków   palców.
Dotychczasowe funkcjonalności dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (e-dowodu) wydawanego od 4 marca 2019 r. pozostają te same. Dzięki warstwie elektronicznej e-dowód umożliwia m.in.:

logowanie do portali administracji publicznej (np.gov.pl), i korzystanie z e-usług,
elektroniczne podpisywanie dokumentów (podpis osobisty),
korzystanie z automatycznych bramek granicznych np. na lotniskach.
Ubiegając się o wydanie dowodu osobistego obywatel może zdecydować, czy chce podpis osobisty w e-dowodzie, umożliwiający elektroniczne podpisywanie dokumentów. Jeśli tak, zaznacza to we wniosku. Jeśli chce używać elektronicznych funkcji e-dowodu, to przy odbiorze e-dowodu lub później, w dowolnym urzędzie gminy, ustali kody PIN:

do logowania – PIN1 (4 cyfry),
do składania podpisu osobistego – PIN2 (6 cyfr).
Kod PIN2 ustalają tylko te osoby, które zaznaczyły we wniosku, że chcą mieć w e-dowodzie podpis osobisty.

Obywatel otrzyma również kod PUK. Kod PUK służy do odblokowania funkcji logowania i podpisu e-dowodem w przypadku 3-krotnego podania błędnego kodu PIN. Jeśli nie będzie chciał go odebrać – może zostawić go w urzędzie.

Dla osób, które nie będą mogły udać się do urzędu gminy, aby oddać odciski palców, nowe regulacje przewidują możliwość skorzystania z mobilnej stacji obsługiwanej przez urzędników, a więc urzędnik przyjedzie do obywatela. Będzie to urzędnik organu gminy, na terenie której siedzibę mają władze powiatu. 

Dowody osobiste będą wymieniane na nowe sukcesywnie, z datą upływu terminu ważności dotychczasowych. Jeżeli obywatel będzie chciał posiadać nowy dowód, w którego warstwie elektronicznej będzie już zamieszczona druga cecha biometryczna, czyli odciski palców, będzie mógł to uczynić nie czekając na datę upływu ważności dotychczasowego dowodu osobistego.

 

Lilia Ślusarczyk-Grącka

kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w  Łasku

Skomentuj [ 0 ]
16:05, 13.07.2021 r.

Powrót do strony głównej


Wasze komentarze

Brak komentarzy

Dodaj komentarz




Redakcja serwisu ŁaskOnline.pl nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczonych przez internautów. Należą one do osób, które je zamieściły.

Reklama




Popularne artykuły


Reklama



Najnowsze ogłoszenia

Przeglądaj

Dodaj ogłoszenie bezpłatnie




Ostatnio na forum

Więcej dyskusji





Najnowsze komentarze


Pogoda

Facebook




Najnowsze zdjęcia


© Copyright 2011-2024 LaskOnline.pl - Codzienna Gazeta Internetowa

Realizacja: PRO-NET