Niedziela, 19 maja 2024 r., imieniny Iwa, Piotra, Celestyna

Pogotowie Reporterskie

Sieradz w centrum igreka

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko lotnisko. To także sieć szybkich połączeń kolejowych i lokalnych węzłów komunikacyjnych. W Sieradzu, który będzie na styku linii tzw. „igreka”, czyli szybkiej łączącej wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Łódź z Warszawą, powstanie centrum przesiadkowe łączące różne środki transportu. Porozumienie w tej sprawie w obecności Grzegorza Schreibera, marszałka województwa łódzkiego podpisali w piątek (14 lipca) wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK oraz Paweł Osiewała, prezydent Sieradza.

Projektowane linie kolejowe Centralnego Portu Komunikacyjnego przyczynią się do powstania węzłów przesiadkowych dla pasażerów korzystających z pociągów, w tym połączeń lokalnych, oraz autobusów, a także dla rowerzystów i kierowców. Poprawią też wygląd otoczenia stacji kolejowych. Tak stanie się w Sieradzu.

Spółka CPK, inwestor nowego lotniska i sieci szybkich kolei, przygotowuje wspólnie z lokalnym samorządem zagospodarowanie okolic stacji kolejowej, która stanie się regionalnym centrum przesiadkowym.

– Nowe linie kolejowe CPK projektujemy i budujemy dla pasażerów. Żeby zachęcić ich do korzystania z pociągów, dużą wagę przykładamy do standardu i funkcjonalności stacji kolejowych i ich otoczenia. Celem jest stworzenie kompletnych węzłów przesiadkowych, czyli miejsc, w których pasażer będzie miał wygodny dostęp do różnych środków transportu: pociągów, autobusów, rowerów i taksówek – mówi wiceminister Marcin Horała.

- CPK to niezwykle ważny element lokalny, który daje możliwość rozwoju takich miast, jak Sieradz – dodaje marszałek Grzegorz Schreiber. - Jako województwo budujemy sieć połączeń wykorzystując kolej, połączenia autobusowe, walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym. Teraz dostajemy dodatkowo znakomite narzędzie, jakim jest szybka kolej z węzłami komunikacyjnymi budowanymi przez CPK. Bardzo ważne, że jest to kolej otwarta nie tylko na krajowego przewoźnika, ale również na lokalnych

W planach jest zmiana stacji PKP Sieradz w nowoczesny węzeł przesiadkowy oraz całkowita rewitalizacja jej otoczenia. Pasażerowie zyskają wygodne przejście pod torami, które pozwoli na bezpieczny, bezkolizyjny dostęp do peronów, a jednocześnie połączy północną i południową częścią miasta. Niezagospodarowane obecnie tereny po północnej stronie torów, zostaną przystosowane do obsługi transportu autobusowego, rowerowego i samochodowego. Zachowany zostanie charakter zabytkowych obiektów architektonicznych, w tym odnowionego dworca i wieży wodnej, w sąsiedztwie których powstanie nowa przestrzeń publiczna dostępna dla przechodniów i rowerzystów.

– Sieradz jest tak dogodnie zlokalizowany na projektowanej sieci KDP, że wręcz idealnie nadaje się do pełnienia funkcji znaczącego węzła przesiadkowego o charakterze regionalnym i międzyregionalnym. To bardzo dobra wiadomość, że kolej nie będzie już dzielić naszego miasta. Wręcz przeciwnie: dzięki wspólnym inwestycjom CPK i samorządu, Sieradz otrzyma potężny impuls rozwojowy, a otoczenie stacji odmieni swój wygląd – mówi Paweł Osiewała, prezydent Sieradza, podczas wydarzenia, w którym wzięli udział również posłowie: Piotr Polak i Marek Matuszewski oraz wicewojewoda Marcin Buchali.

Bezpośredni wjazd pociągów KDP do centrum Sieradza i włączenie stacji do układu połączeń KDP umożliwi znaczące skrócenie czasów przejazdu. Dzięki inwestycjom CPK po uruchomieniu „igreka” z Sieradza do Warszawy dojedziemy w nieco ponad 1 godz. (zamiast ponad 2 godz. jak obecnie), a do Łodzi w ok. 25 min (dzisiaj taka podróż trwa około godziny). Na wspólnym przebiegu linii KDP i linii kolejowej nr 14 (LK14), zostaną zlikwidowane przejazdy w poziomie torów, które zastąpią skrzyżowania bezkolizyjne.

Podpisane w piątek porozumienie to kontynuacja wspólnych działań spółki CPK i władz Sieradza. W sprawie założeń projektowych otoczenia stacji kolejowej i koncepcji przestrzennej węzła przesiadkowego w kwietniu spółka CPK i władze miasta zorganizowały warsztaty urbanistyczne, w których uczestniczyli przedstawiciele m.in. PKP Polskich Linii Kolejowych, PKP S.A., MPK Sieradz, PKS Sieradz, Powiatowego Zarządu Dróg w Sieradzu, a także eksperci branżowi i projektanci CPK. Powstały wtedy trzy rozwiązania zagospodarowania otoczenia stacji kolejowej. W tej chwili trwają prace nad finalną koncepcją.

Skomentuj [ 3 ]
13:25, 16.07.2023 r.

Powrót do strony głównej


Wasze komentarze

haha @ 06:33, 17.07.2023r. IP: *.*.18.14

C -centralny
P - punkt
K - kasowy dla dla opasłych pisowskich towarzyszy z nszych podatków.

Żwirek @ 08:02, 17.07.2023r. IP: *

Centrum przesiadkowe w Sieradzu? Dla kogo? Po co? Przecież teraz na tej stacji nawet kasy biletowej nie ma, a od dziesiątek lat wystarcza tam jeden zabidzony peronik. Bajki z mchu i paproci.

Byyy @ 15:41, 17.07.2023r. IP: *

Bo to się przyśniło bełkoczącemu władcy od Marry Carey

Dodaj komentarz




Redakcja serwisu ŁaskOnline.pl nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczonych przez internautów. Należą one do osób, które je zamieściły.

Reklama




Popularne artykuły


Reklama




Najnowsze ogłoszenia

Przeglądaj

Dodaj ogłoszenie bezpłatnie




Ostatnio na forum

Więcej dyskusji





Najnowsze komentarze


Pogoda

Facebook



Najnowsze zdjęcia


© Copyright 2011-2024 LaskOnline.pl - Codzienna Gazeta Internetowa

Realizacja: PRO-NET