Piątek, 3 maja 2024 r., imieniny Marii, Aleksandra, Stanisława

Pogotowie Reporterskie

Jak się skarżyć? 244 skargi na placówki medyczne w Łódzkiem

Jak to jest, że lekarz nie rozumie, co mówi pacjentka, a pacjentka nie rozumie, co mówi lekarz. Nie zrobili jej badań, które powinni zrobić. Przesiedziała pół dnia na SOR-ze. Dostała kroplówkę przeciwbólową i ją wypisali – mówi Sandra Kubicka po wizycie w SOR *. Przypominamy o prawach pacjenta i podpowiadamy, gdzie i jak się poskarżyć, jeśli nie są respektowane. Będąc świadomym i aktywnym pacjentem, zyskujemy wpływ na system opieki zdrowotnej. Łódzki NFZ w 2023 r. otrzymał 244 skargi na placówki medyczne. Każdą wnikliwie wyjaśniliśmy z zainteresowanymi stronami.

 

 

Media obiegły kilka dni temu wypowiedzi Sandry Kubickiej na temat wizyty w SOR jednego z łódzkich szpitali, jej przebiegu i kontaktu z lekarzem. Cytuję za plejada.pl: Nigdy nie zrozumiem osób, które chcą ratować ludzkie życie, a później traktują pacjentów jak zwierzęta. (…)Jak to jest, że lekarz nie rozumie, co mówi pacjentka, a pacjentka nie rozumie, co mówi lekarz. (...) Skoro bierzemy już na stanowisko jakieś osoby, to trzeba się umieć dogadać. A jak ludzie się nie dogadują, to daje się inną osobę, która rozumie ten język. Kpina z człowieka.

 

Europejski Dzień Praw Pacjenta to dobra okazja, by przypomnieć o prawach pacjenta i o tym, że będąc świadomym i aktywnym pacjentem, możemy mieć wpływ na system opieki zdrowotnej. Pacjenci, którzy mają trudności z realizacją świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych mogą złożyć skargę do NFZ.

 

Każdy pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością, odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.

 

Do czego masz prawo?

Jako pacjent masz prawo do:

 

świadczeń zdrowotnych

tajemnicy informacji oraz uzyskania informacji o swoim zdrowiu

dostępu do dokumentacji medycznej

poszanowania intymności i godności

poszanowania życia prywatnego i rodzinnego

wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń

zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych

zgłaszania sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza

opieki duszpasterskiej

przechowywania rzeczy wartościowych (Szpital oraz każdy inny podmiot udzielający stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych mają obowiązek zapewnić Ci bezpłatne przechowywanie rzeczy wartościowych w depozycie).

Więcej o prawach pacjenta możesz przeczytać na stronie Prawa Pacjenta – Rzecznik Praw Pacjenta (link otwiera się w nowej karcie)

 

Czy przysługują Ci uprawnienia szczególne?

Niektórym pacjentom (np. kobietom w ciąży lub zasłużonym honorowym dawcom krwi) przysługują uprawnienia szczególne. Zakres takich uprawnień różni się w zależności od tego, do jakiej grupy należysz. Aby skorzystać z przysługujących uprawnień, musisz przedstawić dokument, który potwierdzi Twoje prawa.

 

Więcej informacji na temat uprawnień dla poszczególnych grup znajdziesz na stronie Uprawnienia szczególne|Narodowy Fundusz Zdrowia (link otwiera się w nowej karcie)

 

Gdzie szukać pomocy?

Jeśli:

 

wobec Ciebie zostały naruszone prawa pacjenta, to możesz sprawę zgłosić do Rzecznika Praw Pacjenta (ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa, e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl, bezpłatna infolinia 800 190 590 czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 18.00)

masz trudności z realizacją świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, możesz to zgłosić w oddziale wojewódzkim NFZ (bezpłatna infolinia 800 190 590

czynna 24 godziny przez 7 dni w tygodniu).
uważasz, że lekarz działał niezgodnie z aktualną wiedzą medyczną lub zasadami etyki, możesz to zgłosić Rzecznikowi Odpowiedzialności Zawodowej przy Okręgowej Izbie Lekarskiej.
 

Na co skarżą się pacjencie do Łódzkiego NFZ

 

nieprawidłowo wykonane protezy zębowe
odwołanie wizyty i nie wyznaczenie nowego terminu
opłata za badanie diagnostyczne
kierowanie na zdjęcie szwów do prywatnego gabinetu
praca poradni niezgodnie z harmonogramem
niedotrzymywanie terminów realizacji badań
nierespektowanie uprawnień osoby niepełnosprawnej poza kolejnością
odmowa wyznaczenia terminu wizyty

Skomentuj [ 0 ]
14:35, 21.04.2024 r.

Powrót do strony głównej


Wasze komentarze

Brak komentarzy

Dodaj komentarz




Redakcja serwisu ŁaskOnline.pl nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczonych przez internautów. Należą one do osób, które je zamieściły.

Reklama




Popularne artykuły


Reklama



Najnowsze ogłoszenia

Przeglądaj

Dodaj ogłoszenie bezpłatnie




Ostatnio na forum

Więcej dyskusji





Najnowsze komentarze


Pogoda

Facebook


Najnowsze zdjęcia


© Copyright 2011-2024 LaskOnline.pl - Codzienna Gazeta Internetowa

Realizacja: PRO-NET