Rajdowy team z Łasku odznaczony

Jesteśmy 7 osobową załogą startującą w Rajdach Samochodowych Cross Country. Są to rajdy zrzeszone w Polskim Związku Motorowym a każdy kierowca startujący musi posiadać licencję sportów motorowych. Startują tu zawodnicy z kilku krajów – Polska , Czechy , Słowacja , Węgry , Włochy, Portugalia, Kazachstan, Rosja itd.
Stanowią one załogi walczące w mistrzostwach danego kraju jak i o wyłonienie Mistrzostw Centralnej Europy tzw. CEZ.
Sezon składa się z kilku rund z których każda trwa od 2 do 4 dni. Rund tych jest w sezonie ok. pięciu w odstępach miesięcznych. Sezon zazwyczaj zaczyna się w kwietniu i kończy w listopadzie. Trasy rajdów są robione przeważnie na poligonach, w lasach, na łąkach lub drogach szutrowych. Pierwszy dzień zaczyna się startem honorowym, na rampie w centrum miasta które organizuje daną rundę.
W tym samym dniu ma miejsce krótki prolog rajdu, przeważnie zaraz po starcie honorowym, w mieście na dogach szutrowych. Prolog wyłania listę startową na następny dzień ścigania według czasów które uzyskają zawodnicy. Pierwszych dziesięciu ma prawo wyboru pozycji startowych. Drugi dzień to już prawdziwe ściganie na długich odcinkach. Odcinek ma od 20 do 200km. Cały rajd potrafi mieć długość 600km w tym 400km Osowych. Cała trasa jest wytyczona i pilnowana. Na przejazdach przez asfalt ruch jest zamykany przez Policję. Drogi dojazdowe do odcinków pokonywane muszą być samodzielnie przez zawodników na kołach. Między odcinkami wyznaczany jest czas na serwisowanie którego nie można przekroczyć (ok 0,5 do 2 godzin).
Za przekroczenie czasu naliczane są kary. Nad wszystkim czuwają na odcinkach, sędziowie techniczni lub delegaci z innych krajów przyglądający się i czuwający nad łamaniem procedur.
Do rajdu przystępuje przeważnie od 20 do 100 samochodów w różnych klasach. Są to m.in. Mitsubuschi Pajero, Land Rovery, Nissany Navara, Toyoty, BMW oraz MINI. Moce silników wahają się od 200 do 400kM i niekoniecznie pochodzą od tej samej marki. Przed rajdem następuje badanie techniczne sprawdzające samochód pod kontem wypozażenia bezpieczeństwa i wymogów technicznych. Sprawdzana jest waga samochodu ( nie może być za niska), zwężka powietrza wyrównująca szanse między różnymi pojemnościami silników, zakładane są plomby na podzespoły aby nie można było podczas rajdu ich wymieniać. Samochody mają klatki bezpieczeństwa, specjalne 5 punktowe pasy, systemy gaśnicze, zabezpieczone zbiorniki paliwa. Zawodnicy mają również obowiązek posiadać homologowane kombinezony, bieliznę, rękawiczki , kominiarki i kaski.
Rajdami razem z kolegą Michałem Krotiukiem zaraziliśmy się 10 lat temu.
Startowaliśmy samochodem Suzuki Samuraj w klasie amatorskiej. Samochód ten dzięki naszej pracy powoli ewoluował aż w końcu postanowiliśmy po 5 latach przejść do grupy zawodników z licencją i zbudować nowy samochód na bazie Land Rovera Tomcata z silnikiem BMW i zawieszeniem Nissana Patrola. Do dzisiaj jeździmy razem , Ja jako kierowca a Michał jako pilot. Aby sprostać wysokim wymaganiom takiej rangi zawodów, grupa naszych przyjaciół utworzyła Team Rajdowy gdzie każdy ma jakieś zadania. Dzięki temu możemy być zorganizowani i stawać w szranki z dużymi zespołami.
Jest nas siedmiu.
Ja i Michał oraz nadworny mechanik Michał Grzelaczyk który poznał samochód już do każdej śrubki, Arur Skiter który pomaga przy naprawach i transporcie naszego samochodu, Paweł Mrugalski który robi znakomite relacje z rajdów, Czarek-Sowa który pomaga w organizacji i transporcie jego niezawodnym Land Roverem oraz Jarek Świątek robiący niesamowite zdjęcia na odcinkach. Jeździ z nami także Paweł Kołasiński który rok temu był moim pilotem a teraz startuje z drugim kierowcą Nissanem Nawarą. Aby móc w rajdzie startować mamy samochód serwisowy z narzędziami i zapasem części który jest przygotowywany przez Janmor i ProElite. Ich też dumnie reprezentujemy w zawodach. Pakowanie tego samochodu przed rajdem zajmuje ok 2 godzin w 7 osób. Tyle części i narzędzi potrzebnych zgromadziliśmy przez 10 lat startów. Jest coraz ciaśniej. Musimy zabierać ze sobą nawet wodę do mycia, picia i komplet 6 kół zapasowych, skrzyni biegów, reduktora, mostów, sprężarki, spawarki, agregatu……. Itd. Dzięki temu w drodze jesteśmy w stanie naprawić niemal wszystko.
Cieszę się , ze nasze rodziny to akceptują. Przed rajdem nawet są śmiechy i dogadywania, czy będziemy jeszcze w drodze coś na lawecie naprawiać. Przyznaję, że każdy pożądny zawodnik musi coś zostawiać na ostatnią chwilę. Gdyby tak nie było to nie było by słychać pracujących agregatów i szlifierek na parku serwisowym zanim zacznie się rajd. Jest to śmieszne ale prawdziwe.
Z ciekawostek dopowiem, że każdy rajd kończy tylko połowa zawodników. Srednie prędkości to ok 100km/h a maksymalne ok 150km/h. Spalanie tych samochodów to od 25 do 80l/100km. Odcinek specjalny 180 kilometrowy jedzie się ponad 2 godziny.
Jesteśmy zadowoleni ze startów w tym roku. Braliśmy udział w 6 rundach. Byliśmy w Szczecinie , Warszawie, Drawsku Pomorskim, Żaganiu, Zdobywaliśmy w naszej klasie przeważnie miejsca na podium. Dobrze też plasowaliśmy się w klasyfikacji europejskiej CEZ. Dało to nam niesamowity sukces. Zdobyliśmy Vicemistrza Polski w klasie TH i Mistrza w tej klasie CEZ. Niedługo zakończenie sezonu sportu samochodowego w Warszawie gdzie będą nagradzani zwycięzcy wszystkich dyscyplin oraz zakończenie CEZ w Zagrzebiu. Tam też będzie drużyna z Łasku.
Jak wygrywać? Najważniejsze to ukończyć rajd. Jest powiedzenie przy takich długodystansowych odcinkach- zwycięzcy są na mecie. To jest prawda. Nie ma mistrza jednej prostej. A jak jest to na chwilę.
Wkrótce przedstawimy opisy kolejnych rund 2015 które już za nami.
Robert Łyżwa
- Skomentuj [ 1 ]
- 19:25, 07.12.2015 r.
Wasze komentarze
Bogumiła @ 20:43, 08.12.2015r. IP: *.*.18.227
Panowie, gratuluję serdecznie pasji.Życzę dalszych sukcesów, które niewątpliwie zdobedziecie.
Dodaj komentarz
Reklama





Popularne artykuły
- Jubileuszowy 10. Festiwal Róży (zdjęcia i video)
- Podziękowania z CSiR w Łasku
- Łask. Odeszli do wieczności
- 10. Festiwal Róż – utrudnienia w ruchu
- Stracił panowanie nad motocyklem
- Weź mapę, wsiadaj do kajaka i na rzekę
- Ostrzeżenie przed upałem
- Spotkanie „Cyfryzacja zasobów geodezyjnych”
- Zobacz gdzie zabraknie prądu
- Pierwsze posiedzenie Komitetu Rewitalizacji Gminy Łask
Reklama


Najnowsze ogłoszenia
- Naprawa i konserwacja ekspresów DeLonghi, Krups, Saeco Warsz
- Kostka brukowa wokół pomników
- LETNISKO
- Wynajmę garaż
- Do wynajecia
- Toyota Yaris , benzyna, 2024 r, jak nowa
- Spszontanie
- Działki budowlane
- Stróżówka Portiernia Ochrona Wartownia Budka Parkingowa Pawi
- Skuter Aprilia Sonic 50 2T 2003r
Przeglądaj
Dodaj ogłoszenie bezpłatnie

Ostatnio na forum
- Jak zmienia się nasze miasto
- Szukam lokalnego korepetytora
- Podziękowanie
- Witam wszystkich, szukam lokalnego korepetytora
- Przerwy w oświetleniu ulic.
- Łohojsk nie powinien być już miastem partnerskim dla Łasku
- Zima,zima
- F16
- Czy mógłby ktoś wyjaśnić co z remontem drogi nr 473,cz będzie rondo w Bałuczu.
- Gdzie na bezpieczne zakupy
Więcej dyskusji
Najnowsze komentarze
- Przechwalasz się w nicku, że coś wiesz a nie wiesz jednej prostej i podstawowej rzeczy - w Intern
- Piękne róże i wspaniałe wieści:
https://youtu.be/
ORppTAGsOr0?s i=fWUsCVsXmLLPqC-
M Pozdr - Wypaliło było miło a Starostę chyba z zadro skręciło ;)
- No fakt nie byłożle,ale... ceny róż kosmiczne. Nawet ,,głupie,,aksami
tki, Teraz koszt produ - No proszę! A tyle było gadania na poprzednią naczelnik, że kasa wydana na modernizację a operat
- A ja jestem za zlikwidowaniem likwidacji.
- Zgadzam się Zlikwidować jarmark albo zrobić tylko wieczór koncertów na jednej scenie Święt
- Nie wiem czy za organizację Jarmarku Łaskiego i Festiwalu Róż odpowiada ta sama osoba bo pierwsz
- Najlepiej, to wychodzi im, jazda po Łaskowskim Rynku -tak z 50 okrążeń na Wieczór -wyjedzie na
- Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem,
Pogoda
Najnowsze zdjęcia
-
10. Festiwal Róży w Łasku
-
Święto Truskawki 2025 - część 1 (niedziela)
-
Święto Truskawki 2025 - część 4
-
Święto Truskawki 2025 - część 3
-
Święto Truskawki 2025 - część 2
-
Święto Truskawki 2025 - część 1
-
Walne zebranie delegatów Łaskiej Spółdzielni Mleczarskiej
-
III Piknik Kół Gospodyń Wiejskich z Powiatu Łaskiego
-
Maturzyści z LO w Kolumnie zakończyli rok szkolny
-
Kwietna łąka Młodzieżowej Rady Miejskiej