Edukacja zdalna w czasie pandemii
  Pandemia koronawirusa spowodowała wprowadzenie szeregu ograniczeń. Jednym z nich jest zamknięcie placówek oświatowych. Od kilku tygodni nauczanie odbywa się w trybie zdalnym. Jakie wnioski możemy wyciągnąć po tym czasie?
UNICEF Polska wskazuje najważniejsze kwestie dotyczące planowania i przebiegu edukacji zdalnej, na które powinny zwrócić uwagę wszystkie instytucje i podmioty odpowiedzialne za ten proces.
W obecnej sytuacji edukacja zdalna jest jedynym rozwiązaniem gwarantującym bezpieczeństwo dzieci przy zachowaniu ciągłości nauczania. W ciągu ostatnich kilku tygodni mogliśmy się przekonać, jak jej realizacja wygląda w praktyce. Z tych doświadczeń należy niezwłocznie wyciągnąć wnioski. Dziś wiemy, które z zastosowanych rozwiązań się sprawdziły, a które wymagają doszlifowania. Można dyskutować o sukcesach, a także o błędach czy niedociągnięciach, ale najważniejsze, aby dyskusji przyświecał konstruktywny cel – wypracowanie najlepszych możliwych standardów edukacji zdalnej na przyszłość. Zagwarantuje to dzieciom oraz nauczycielom jak najlepsze warunki oraz narzędzia do pracy. Bez uczciwej i rzetelnej analizy nie będziemy w stanie tego osiągnąć.
UNICEF przystąpił do Globalnej Koalicji na rzecz Edukacji, monitorując wspólnie m.in. z UNESCO oraz WHO sytuację edukacyjną dzieci na świecie. Rolą UNICEF jest dbanie o to, aby prawa wszystkich dzieci były respektowane. Jednym z nich jest prawo do edukacji. Według UNICEF Polska planowanie procesu edukacji zdalnej wymaga uwzględnienia kilku niezwykle istotnych kwestii.
UNICEF Polska wskazuje, że dla właściwego przebiegu edukacji zdalnej konieczne jest:
Stworzenie planu kształcenia dostosowanego do sytuacji i możliwości uczniów. 
W organizowaniu edukacji zdalnej należy odrzucić założenie o konieczności realizacji całej podstawy programowej dla konkretnego etapu kształcenia. Przed przystąpieniem do pracy potrzebne jest właściwe dobranie treści i ustalenie nowych celów oraz priorytetów w zakresie programu nauczania.
Regularne monitorowanie procesu dydaktycznego. 
Śledzenie postępów uczniów w nabywaniu wiedzy i kompetencji, pozwala na przechodzenie do coraz trudniejszych zagadnień. W procesie monitorowania należy dobrać takie metody, które pozwolą na sprawdzenie, jak uczeń radzi sobie w nowej rzeczywistości edukacyjnej i czy przekazywane treści oraz dobrane do nich narzędzia, pozwalają uczniowi na samodzielną pracę.
Zapewnienie infrastruktury do organizacji edukacji zdalnej oraz przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia cyfrowego dzieci i nauczycieli. 
Edukacja zdalna wymaga od nauczycieli, uczniów i rodziców dostępu do odpowiedniego sprzętu technicznego oraz łącza internetowego. W przypadku, gdy któraś ze stron nie posiada odpowiedniego zaplecza technicznego, rolą instytucji odpowiedzialnych za organizację i nadzór systemu edukacji na szczeblu samorządowym czy krajowym, jest zagwarantowanie  wszystkim takich warunków, aby proces edukacji mógł odbywać się bez zakłóceń.
Wsparcie nauczycieli i rodziców w uczestniczeniu w procesie edukacji zdalnej. 
Niezwykle ważne jest odpowiednie przygotowanie kadry pedagogicznej, zarówno pod kątem obsługi narzędzi służących do edukacji na odległość, jak i zagwarantowanie ogólnodostępnych zasobów, z których można korzystać w pracy dydaktycznej. Wsparcie potrzebne jest także rodzicom, którzy w procesie edukacji odgrywają niezwykle istotną rolę, a nie zawsze posiadają kompetencje umożliwiające im towarzyszenie dzieciom w zdobywaniu wiedzy. 
Zagwarantowanie bezpieczeństwa on-line i opracowanie zasad „net-etykiety" w kontaktach. 
W sytuacji codziennego korzystania ze zdalnej formy komunikacji niezwykle istotnym jest, aby zagwarantować wszystkim uczestnikom procesu dydaktycznego jak najwyższe standardy bezpieczeństwa. Oznacza to: zapewnienie odpowiednio zabezpieczonego sprzętu, przekazanie wiedzy na temat niebezpieczeństw, z którymi można się spotkać w sieci, uczulenie na próby wyłudzenia danych osobowych, przekazanie wiedzy, jak reagować w przypadku wykrycia zagrożeń czy gdzie zwrócić się po pomoc oraz omówienie zasad „net-etykiety". 
Zapewnienie inkluzyjności procesu nauczania. 
Planowanie edukacji na odległość musi uwzględniać wszystkie grupy uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zaproponowane narzędzia i metody pracy powinny zostać dobrane w taki sposób, aby nie wykluczały ich z codziennej pracy szkolnej.
Zwrócenie uwagi na rozwój społeczno-emocjonalny uczniów i ich dobrostan psychiczny. 
Szczególna sytuacja izolacji oraz przedłużający się brak kontaktu z rówieśnikami, może mieć negatywny wpływ na samopoczucie młodych ludzi. Należy zwracać uwagę na wszelkie sygnały wysyłane przez uczniów, dopytywać o ich samopoczucie, zachęcać do dzielenia się swoimi przeżyciami, okazywać wsparcie i zrozumienie. Niezwykle istotną i delikatną kwestią jest wsparcie dla dzieci doświadczających przemocy w domu rodzinnym. 
Motywowanie uczniów do rozwoju fizycznego oraz zagwarantowanie czasu na relaks i zabawę. 
Należy zachęcać uczniów do podejmowania, w miarę możliwości, zróżnicowanych aktywności fizycznych. W sytuacji, gdy istnieją duże ograniczenia dotyczące przebywania na świeżym powietrzu czy korzystania z profesjonalnych sprzętów i zorganizowanych zajęć, trzeba zadbać o to, aby ruch i aktywność fizyczna stanowiły istotną część dnia dziecka. Nie wolno zapominać także o odpoczynku i swobodnej zabawie. 
Stałe utrzymywanie kontaktu i nawiązywanie relacji. 
Edukacja zdalna sprzyja rozluźnieniu więzi rówieśniczych i izolacji społecznej. Ograniczenie kontaktów społecznych może mieć duże konsekwencje dla samopoczucia dziecka i jego rozwoju emocjonalnego, dlatego tak ważne jest wspieranie uczniów w utrzymywaniu relacji z przyjaciółmi i rówieśnikami. Warto stwarzać ku temu okazje, np. planując zdalne zadania dydaktyczne w taki sposób, aby wymagały one pracy grupowej.
Partycypacja uczniów w kreowaniu i przebiegu procesu kształcenia oraz dbałość o realizację praw dziecka. 
Prawo do edukacji jest jednym z podstawowych praw zapisanych w Konwencji o prawach dziecka. Ten sam dokument umożliwia dzieciom uczestniczenie w procesach podejmowania decyzji we wszystkich istotnych kwestiach, które ich dotyczą. Należy zatem wsłuchać się w głos najmłodszych na temat edukacji zdalnej i włączyć dzieci aktywnie we wspólne budowanie tego procesu. 
Dyrektor Generalny UNICEF Polska, Marek Krupiński apeluje, aby wszystkie instytucje i podmioty odpowiedzialne za kształtowanie systemu edukacji oraz realizację zadań wynikających z programów nauczania, kierowały się w swojej pracy przede wszystkim szeroko pojętym dobrem dziecka.
Dostęp do edukacji, w tym do wysokiej jakości edukacji, jest prawem wynikającym z Konwencji o prawach dziecka. Szkoła czy inna placówka oświatowa, do której uczęszcza młody człowiek to przestrzeń, w której uczeń czuje się swobodnie i wie, że otrzyma tam właściwą opiekę i wsparcie. Dziś, kiedy te instytucje są zamknięte, a edukacja przeniosła się do Internetu, niezwykle ważnym jest, aby wszystkie elementy, które gwarantowały dziecku poczucie bezpieczeństwa i wsparcia, zostały wprowadzone do tego nowego systemu nauczania, podkreśla Marek Krupiński.
Więcej informacji na stronie unicef.pl.
- Skomentuj [ 2 ]
 - 12:35, 28.04.2020 r.
 
Wasze komentarze
:) @ 16:46, 28.04.2020r. IP: *.*.66.80
Młodzież z liceum od poniedziałku ma obowiązek brać udział we wszystkich zajęciach zdalnie wg planu, a ja pytam jak sie do tego mają zapisy np bhp, albo dbanie o wzrok naszych dzieci.... Ile mogą czasu spędzać przed laptopami? Najpierw w trakcie lekcji, a potem odrabiajac ogrom prac domowych jakie nauczyciele liceum zadają.... i co w sytuacji kiedy rodzice musza skorzystac ze sprzętu lub rodzeństwo. Wcześniej były to 2-3 lekcje zdalne dziennie max . Moze czas zapytac o to np jakiego radce prawnego w kuratorium albo UM... strasznych czasów doczekaliśmy.
hmm @ 17:17, 28.04.2020r. IP: *.*.129.17
Potwierdzam, to jest przegięcie.... syn siedzi od rana do popołudnia przed laptopem... chodzi w okularach, oczy są czerwone, zmęczone, suche, u syna zero uśmiechu na twarzy. Szkoda młodych ludzi. Rozumiem nauczycieli, że program musi być zrealizowany, ale dogadajcie się jakoś. Sytuacja jest ciężka dla wszystkich, nie wszyscy i wszystko na raz
Dodaj komentarz
Reklama





Popularne artykuły
- KAS znalazła w przesyłkach kurierskich nielegalnie przesyłane pieniądze
 - Buczek. Zdaniem Wójta
 - Nielegalny zrzut ścieków do kanalizacji sanitarnej
 - Łask. Odeszli do wieczności
 - Łask. Odeszli do wieczności
 - KAS zabezpieczyła kontrabandę wartą ponad 50 tys. zł
 - Zjednoczona Prawica o podwyżce cen biletów ZKM
 - Przebudowa 11 ulic w Woli Łaskiej i Ostrowie – prace nabierają tempa
 - Łascy kryminalni zatrzymali poszukiwanego listem gończym - wpadł z narkotykami
 - Łask. Pamięć i hołd dla tych, którzy odeszli
 
Reklama


Najnowsze ogłoszenia
- Garaż do wynajęcia
 - Sprzedam ogródek działkowy
 - Sprzątanie
 - Sprzedam Opel Astra J
 - Opieka nad osobą starszą
 - kupie silnik 2.9 td do sprinter 212 / 312 do kwoty 7000
 - Znaleziono kołpak Renault 15'
 - Kocurki oddam do adopcji
 - Zagubione klucze
 - Spszontanie
 
Przeglądaj
Dodaj ogłoszenie bezpłatnie
Ostatnio na forum
- Jak zmienia się nasze miasto
 - Szukam lokalnego korepetytora
 - Podziękowanie
 - Witam wszystkich, szukam lokalnego korepetytora
 - Przerwy w oświetleniu ulic.
 - Łohojsk nie powinien być już miastem partnerskim dla Łasku
 - Zima,zima
 - F16
 - Czy mógłby ktoś wyjaśnić co z remontem drogi nr 473,cz będzie rondo w Bałuczu.
 - Gdzie na bezpieczne zakupy
 
Więcej dyskusji
Najnowsze komentarze
- no nie, niektórzy to mają wyobraźnie.... w sobotę co mają co po niektórzy dzień wolny nie pow
 - Stosunkowo niedawno zdarzało się, że gdy koledzy policjanci w takim samym przypadku podjeżdżali
 - A zaraz po imprezie wylądował w szpitalu w Pabianicach
 - To zdarzenie na pewno miało miejsce na skrzyżowaniu ulic Armii Krajowej i Warszawskiej?
 - Ta renowacja jest robiona przede wszystkim dla Łasku oraz dla jego mieszkańców. Dzięki tej renow
 - Pięknie! Wszystkiego najlepszego dla pary młodej na nowej drodze życia. 💞
 - CELYNA ,CZY KTOS CI POWIEDZIAŁ JUZ KIEDYŚ JAKIM JESTES DUP*IEM? 🤣
 - Bardzo ładnie,brawo.
 - Zapraszamy na Konwaliową w Ostrowie. Temat zgłaszany od sierpnia. Ciężarówki, koparki, autobus
 
Pogoda
Najnowsze zdjęcia
- 
    
    10. Festiwal Róży w Łasku
 - 
    
    Święto Truskawki 2025 - część 1 (niedziela)
 - 
    
    Święto Truskawki 2025 - część 4
 - 
    
    Święto Truskawki 2025 - część 3
 - 
    
    Święto Truskawki 2025 - część 2
 - 
    
    Święto Truskawki 2025 - część 1
 - 
    
    Walne zebranie delegatów Łaskiej Spółdzielni Mleczarskiej
 - 
    
    III Piknik Kół Gospodyń Wiejskich z Powiatu Łaskiego
 - 
    
    Maturzyści z LO w Kolumnie zakończyli rok szkolny
 - 
    
    Kwietna łąka Młodzieżowej Rady Miejskiej
 
