Treści dotyczące edukacji ekologicznej obecne w polskich szkołach
Już od przedszkola dzieci uczą się o ekologii. W szkole na różnych zajęciach edukacyjnych uczniowie poznają zagadnienia dotyczące ochrony środowiska, zmian klimatu, oszczędzania energii, wody, surowców, segregowania i wtórnego wykorzystywania odpadów. Rozwijają swoje kompetencje proekologiczne. Podkreślając rangę tematu, jakim jest edukacja ekologiczna, ministerstwo wprowadziło przepis, który zobowiązuje nauczycieli, aby już od 1 września 2020 r. na zajęciach z wychowawcą omawiali z uczniami najistotniejsze problemy klimatyczne i ochrony środowiska.
Czego uczy Polska szkoła o środowisku i klimacie?
Wszyscy uczniowie na zajęciach obowiązkowych z różnych przedmiotów poznają treści dotyczące edukacji ekologicznej. Od przedszkola mają oni wpajany szacunek dla środowiska naturalnego. Uczą się, że dbanie o środowisko jest obowiązkiem nas wszystkich. W dużym stopniu uzależnione jest ono od naszych codziennych nawyków i sposobu prowadzenia gospodarstwa domowego.
Podczas zajęć dzieci kształtują właściwe nawyki, ucząc się oszczędzania energii, wody, surowców, segregowania i wtórnego wykorzystania odpadów, a także ekologicznego postępowania z wytworami technicznymi. Uczą się o zmianach klimatu, poznając złożoność problematyki. Realizują te treści na przyrodzie, geografii, chemii, fizyce oraz biologii.
Przykładowe treści nauczania z zakresu edukacji ekologicznej
Szkoła podstawowa
Przedmiot technika – przyjmowanie postawy proekologicznej; postawy odpowiedzialności za współczesny i przyszły stan środowiska; kształtowanie umiejętności segregowania i wtórnego wykorzystania odpadów znajdujących się w najbliższym otoczeniu; eko-technologie pomocne w ochronie środowiska; ekologiczne postępowanie z wytworami technicznymi, szczególnie zużytymi.
Przedmiot geografia – wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, konflikt interesów człowiek-środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.
Przedmiot biologia – uczeń przedstawia porosty jako organizmy wskaźnikowe, ocenia stopień zanieczyszczenia powietrza tlenkami siarki, wykorzystując skalę porostową; przedstawia odnawialne i nieodnawialne zasoby przyrody oraz propozycje racjonalnego gospodarowania tymi zasobami zgodnie zasadą zrównoważonego rozwoju.
Przedmiot chemia – uczeń: wskazuje przyczyny i skutki spadku stężenia ozonu w stratosferze ziemskiej; proponuje sposoby zapobiegania powiększaniu się „dziury ozonowej”; wymienia czynniki środowiska, które powodują korozję; opisuje obieg tlenu i węgla w przyrodzie; projektuje i przeprowadza doświadczenie potwierdzające, że powietrze jest mieszaniną; opisuje skład i właściwości powietrza; wymienia źródła, rodzaje i skutki zanieczyszczeń powietrza; wymienia sposoby postępowania pozwalające chronić powietrze przed zanieczyszczeniami.
Szkoła ponadpodstawowa
Przedmiot biologia – uczeń: wyjaśnia, czym jest tolerancja ekologiczna; planuje i przeprowadza doświadczenie mające na celu zbadanie zakresu tolerancji ekologicznej w odniesieniu do wybranego czynnika środowiska, uzasadnia konieczność stosowania różnych form ochrony przyrody, w tym Natura 2000; uzasadnia konieczność współpracy międzynarodowej (CITES, Konwencja o Różnorodności Biologicznej, Agenda 21) dla ochrony różnorodności biologicznej; przedstawia istotę zrównoważonego rozwoju).
Przedmiot geografia – hydrosfera: zasoby wód na ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce; Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.
Przedmiot chemia – uczeń: wymienia podstawowe rodzaje zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby /np. metale ciężkie, węglowodory, produkty spalania paliw, freony, pyły, azotany(V), fosforany(V), ortofosforany (V)/, ich źródła oraz wpływ na stan środowiska naturalnego; opisuje rodzaje smogu oraz mechanizmy jego powstawania; proponuje sposoby ochrony środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniem i degradacją zgodnie zasadami zrównoważonego rozwoju.
Treści nauczania z zakresu edukacji ekologicznej zawarte są ponadto w podstawach programowych do przedmiotów: etyka, język obcy nowożytny, podstawy przedsiębiorczości.
Dodatkowe działania Ministerstwa Edukacji Narodowej
Prowadzimy szereg działań promujących edukację ekologiczną. Finansujemy organizację olimpiad przedmiotowych z geografii i wiedzy ekologicznej. Ta druga cieszy się największym zainteresowaniem, w porównaniu z innymi olimpiadami. Wzięło w niej udział prawie 26 tys. uczniów.
Organizujemy również szkolenia dla nauczycieli, dzięki którym podnoszą oni swoje kompetencji z zakresu ekologii, np. Ośrodek Rozwoju Edukacji prowadzi projekty pn. Bezpieczna+ czy Edukacja Globalna.
Prawo oświatowe daje możliwość prowadzenia w szkołach dodatkowych zajęć edukacyjnych
o tematyce ekologicznej. Organ prowadzący szkołę – na wniosek dyrektora szkoły - może wyznaczyć każdej klasie godziny na realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
- Skomentuj [ 0 ]
- 17:35, 23.06.2020 r.
Wasze komentarze
Dodaj komentarz
Reklama





Popularne artykuły
- Nastolatka pod kołami nissana
- Potrącenie dwóch nastolatek na przejściu dla pieszych w Łasku
- Łask. Odeszli do wieczności
- Urząd Miejski w Łasku informuje
- Śmiertelne potrącenie w Mikolajówku
- Kompletnie pijany wjechał do przydrożnego rowu
- Buczek. Setne urodziny Mariana Kępczaka
- Policyjna asysta honorowa na ślubie łaskich policjantów
- Odeszła Halina Kaźmierska
- Przebudowa budynków mieszkalnych wielorodzinnych - ogłoszenie przetargu
Reklama


Najnowsze ogłoszenia
- Garaż do wynajęcia
- Sprzedam ogródek działkowy
- Sprzątanie
- Sprzedam Opel Astra J
- Opieka nad osobą starszą
- kupie silnik 2.9 td do sprinter 212 / 312 do kwoty 7000
- Znaleziono kołpak Renault 15'
- Kocurki oddam do adopcji
- Zagubione klucze
- Spszontanie
Przeglądaj
Dodaj ogłoszenie bezpłatnie
Ostatnio na forum
- Jak zmienia się nasze miasto
- Szukam lokalnego korepetytora
- Podziękowanie
- Witam wszystkich, szukam lokalnego korepetytora
- Przerwy w oświetleniu ulic.
- Łohojsk nie powinien być już miastem partnerskim dla Łasku
- Zima,zima
- F16
- Czy mógłby ktoś wyjaśnić co z remontem drogi nr 473,cz będzie rondo w Bałuczu.
- Gdzie na bezpieczne zakupy
Więcej dyskusji
Najnowsze komentarze
- SZACUNEK DLA BARDZO SYPATYCZNEJ PANI 🌹 DOROTY 🌹
- no ponoc nasz obecny PREMIER odblokowal fundusze z KPQ
- ja na balkonie caly rok mam woblowate sikorki sosnowki czarnoglowki modraszki golebie pucki a zima
- Wygrana kolejnych etatów dla pana Lipowskiego w szkole w Ostrowie i dla trenera Łaskovi a pan Bog
- Wtargnięcie a WEJŚCIE - to są chyba DWA RÓŻNE Pojęcia
- Ludzie dokarmiają ptactwo bez umiaru czego widać efekt na targowisku witaminka gdzie cały rynek j
- Art. 26 ust. Prawa o ruchu drogowym określa obowiązki kierującego pojazdem wobec pieszych: Art.
- Artykuł 14 ust. 1 pkt 1 Prawa o ruchu drogowym zabrania pieszym wchodzenia na jezdnię lub drogę d
- Czy napisanie o osobie nieletniej, że jest zagrożona demoralizacją, bo pali e-papierosy i/ lub pi
Pogoda
Najnowsze zdjęcia
-
10. Festiwal Róży w Łasku
-
Święto Truskawki 2025 - część 1 (niedziela)
-
Święto Truskawki 2025 - część 4
-
Święto Truskawki 2025 - część 3
-
Święto Truskawki 2025 - część 2
-
Święto Truskawki 2025 - część 1
-
Walne zebranie delegatów Łaskiej Spółdzielni Mleczarskiej
-
III Piknik Kół Gospodyń Wiejskich z Powiatu Łaskiego
-
Maturzyści z LO w Kolumnie zakończyli rok szkolny
-
Kwietna łąka Młodzieżowej Rady Miejskiej
