COVID-19: Czy transport publiczny jest bezpieczny?
– W pozornym rozdźwięku między wynikami badań z różnych krajów, a zaleceniami Interdyscyplinarnego zespołu doradczego ds. COVID-19 w PAN, możemy jednak znaleźć kilka obszarów wspólnych. Możemy również znane już nam tezy rozpatrywać w kontekście techniki i w aspekcie społecznym – pisze w obszernym komentarzu Jacek Fink-Finowicki, ekspert transportu publicznego i starszy inżynier projektów w Siemens Mobility Polska.
Aby odpowiedzieć na pytanie „Czy transport publiczny jest bezpieczny?” potrzeba odpowiedzieć sobie na kilka pytań pomocniczych. Ponieważ na wiele z nich nie znam jednoznacznej odpowiedzi, to ograniczę się do próby identyfikacji zagadnień.
Porównajmy wyniki
Oczywiście, jak każdy entuzjasta transportu publicznego, z chęcią przeniósłby wszystkie pozytywne wyniki badań do naszych realiów. Jednak czy można tego dokonać?
Już samo porównanie wyników z różnych krajów wskazuje na istotne różnice. Różnice te wynikają w dużej mierze z zachowań różnych społeczeństw, względem tego jakie zalecenia były wprowadzane i na ile były one przestrzegane. Wyniki będę też różniły się w zależności od modelu podróży czy typu taboru. Zatem niestety nie możemy wprost przenieść wyników badań z Hongkongu czy nawet z Niemiec na naszą rzeczywistość.
Odpowiedzialność podróżnych
Oczywiście jednym z najważniejszych elementów będzie odpowiedzialność społeczna podróżnych. W jednych krajach osłonę ust i nosa obywatele stosują ze względów kulturowych, w innych ze względu na szacunek do zaleceń, w innych z obawy przed mandatem, a w jeszcze innych stosowanie osłon będzie wybitnie sporadyczne.
Podobnie ze stosowaniem się do zaleceń w zakresie pojemności pojazdu. Daleko nam do angielskich kolejek na przystankach i zajmowania wyłącznie miejsc siedzących.
Czy mamy stosować sztuczne ograniczanie pojemności z powodu nieodpowiedzialnego zachowania części podróżnych? Czy może jednak społecznie powinniśmy odrobić lekcję z wzajemnej odpowiedzialności?
Wentylacja a COVID-19
Poruszone już nie raz zagadnienie wymiany powietrza, w moim odczuciu wymaga postawienia kolejnych pytań. Oczywiście w nowoczesnym taborze stosujemy różne układy ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC), które zapewniają mechaniczną wymianę powietrza w określonym przedziale czasu. Jednostki HVAC mogą być dodatkowo wyposażone w różnego rodzaju filtry czy nawet mieć zabudowane lampy UV dla skutecznego przygotowania czystego powietrza. Zastanówmy się jednak czy w każdym pojeździe mamy takie same układy? Czy ich rzeczywista wydajność jest taka jakiej oczekujemy?
Zauważmy tutaj, że dla większej wymiany powietrza potrzeba więcej energii nie tylko do napędu wentylatorów lecz także więcej energii do jego ogrzania zimą lub wystudzenia latem. Stąd bardzo popularne jest stosowanie częściowej recyrkulacji powietrza, która w obliczu pandemii może być niepożądana. Czy zatem w każdym pojeździe mamy możliwość wyłączenia recyrkulacji? Czy w każdym pojeździe mamy możliwość zwiększenia wydajności wentylacji?
Czy nie stawiając w przetargu wymogów jakościowych dla układów HVAC, nie oceniając ich w kryteriach wyboru oferty, a jedynie oczekując możliwie najtańszych ofert (słynne kryteria typu: 90% cena), nie ograniczamy komfortu pasażerów?
Czy brak komfortu właściwej wentylacji nie przekłada się później na odczucie duszności, która w zetknięciu z doświadczeniami koronawirusowymi, nie poskutkuje tym, że nowy tabor będzie jeździł pusty, bo pasażerowie będą się bali z niego korzystać?
Głośne rozmowy potencjalnym źródłem zakażeń
Innym bardzo często pomijanym aspektem jest kwestia rozmów pasażerów. Owszem można śladem Tokio wprowadzić zakaz prowadzenia rozmów w komunikacji, jednak czy to będzie dla nas komfortowa podróż? Czy zakaz rozmów nie będzie „rygorem przesadnym i niezrozumiałym, lekceważonym i przynoszącym efekt odwrotny do zamierzonego”?
A jeśli uznamy, że rozmowa jest elementem podróży, to czy nie powinniśmy zauważyć relacji między tym, jak głośno mówimy w zależności od hałasu środka komunikacji? Przecież im jest ciszej wewnątrz pojazdu tym naturalniej mówimy ciszej generując mniejszą emisję aerozolu z naszych ust.
Czy jednak wymagamy ciszy w nowym taborze? Czy jednak kwestia komfortu akustycznego jest regularnie pomijana w postępowaniach przetargowych?
Czy leciwy tabor projektowany w latach 60 czy 70 posiada wyżej opisaną wydajną wentylację i jest wystarczająco cichy? Czy jest w stanie zapewnić bezpieczną podróż?
Czy wyniki badań z innych krajów możemy łatwo przenieść do realiów jazdy pojazdami typu 105N, EN57 czy serią 81?
Źródło: Transport publiczny
- Skomentuj [ 2 ]
- 11:45, 16.10.2020 r.
Wasze komentarze
DOOPA @ 16:17, 16.10.2020r. IP: *.*.2.64
WSZYSTKO JEST BEZPIECZNE DO PEWNEGO CZASU. JEZELI PRZEMĄDRZAŁA PANIUSIA,KTOREJ NIE PODOBA SIE EKSPEDIENTKA W MIESNYM BEZ MASKI BO DOTYKA TEGO CZY TAMTEGO W MARKECIE DOTYKA OWOCÓW WARZYW I INNYCH,TO FLĄDRA POWINNA TO WSZYSTKO KUPIC BO ZOSTAWIŁA TAM SWOJE WREDNE WIRUSY. CZY TO WSZYSTKO TO NIE ŻENADA? LUDZIE JUZ SĄ TAK OGŁUPENI ,ŻE NAWET W AUCIE NIEKTORZY NA RYJACH MAJĄ MASKI ,SZOK!!!
Bogumił @ 21:58, 17.10.2020r. IP: *.*.51.210
Niby lokalny portal a często informacje całkowicie nie lokalne , że nie wspomnę o zdjęciach. Napiszcie lepiej czy działa lokalny sanepid .
Dodaj komentarz
Reklama





Popularne artykuły
- Łask. Odeszli do wieczności
- Metamorfoza łaskiego urzędu - komfort i dostępność dla wszystkich
- Łask. Przebudowa ulicy Szpitalnej – podpisano umowę
- Łask. Młodzieżowa Rada Miejska z dofinansowaniem na Piknik integracyjny
- Jechał nietrzeźwy i miał przy sobie narkotyki, zatrzymali go łascy policjanci
- Łask. Wpłaty podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego
- Łask świętował Dzień Flagi RP
- Święto Konstytucji 3 Maja w Łasku
- Łask. Biznesowa Kawa z Burmistrzem
- Ostrzeżenie przed silnymi burzami
Reklama


Najnowsze ogłoszenia
- Sprzatanie
- Do wynajecia
- Podnajmę lokal
- Plastikowe łubianki na owoce
- Oprawa muzyczna ślubów - skrzypce na ślub
- Wynajmę mieszkanie 46m2 w Łasku na Przylesiu
- Toyota Yaris 1,5 prod. 2024 rok jak nowa
- Spszotanie
- Porzadki
- Garaz do wynajecia
Przeglądaj
Dodaj ogłoszenie bezpłatnie

Ostatnio na forum
- Jak zmienia się nasze miasto
- Szukam lokalnego korepetytora
- Podziękowanie
- Witam wszystkich, szukam lokalnego korepetytora
- Przerwy w oświetleniu ulic.
- Łohojsk nie powinien być już miastem partnerskim dla Łasku
- Zima,zima
- F16
- Czy mógłby ktoś wyjaśnić co z remontem drogi nr 473,cz będzie rondo w Bałuczu.
- Gdzie na bezpieczne zakupy
Więcej dyskusji
Najnowsze komentarze
- Zgadzam się w pełni z przedmówcą, dodam tylko jeszcze, o Jeźdźcach w koło Rynku -w szczególn
- Czy Gmina może reklamować prywatnego dewelopera,który buduje bloki po dawnym targowisku miejskim
- Czy powiedziałeś swojej babci, że będziesz głosował na kandydata, który chce jej zabrać trzy
- Ruskie trolle nie potrafią po polsku, ale czytać. Jeśli to co napisałem jest dla powyższych nie
- A może te komentarze to uświadamianie obywateli o tym co się dzieje w mieście Łask, jak rozdaje
- "to próba opisu obecngo podziału i przepaści między zwykłymi mieszkańcami Łasku oraz aroganck
- MAZUR a ty ciagle swoje ,weż no ty sie w konću za jaka pożyteczna robote, oj CELYNA, CELYNA CHLO
- Często bywa, że komentarze różnią się od tematu artykułu. Dlatego chcę również pogratulowa
- Kolejny raz dziękuję za przedstawienie historycznego rysu zwrotu ,,Wasze ulice, nasze kamienice"
- celin/ptaszysko i biosa/pisdebil rządzą za to na laskonline...
Pogoda
Najnowsze zdjęcia
-
Maturzyści z LO w Kolumnie zakończyli rok szkolny
-
Kwietna łąka Młodzieżowej Rady Miejskiej
-
Obchody 85. Rocznicy Zbrodni Katyńskiej w Łasku
-
Kiermasz Wielkanocny 2025 w Łasku
-
Łask oddał cześć "Żołnierzom Wyklętym"
-
X Sesja Rady Powiatu Łaskiego
-
Oddział pediatrii po remoncie
-
33. finał WOŚP w Łasku
-
Spotkanie Świąteczno-Noworoczne 2025
-
IX sesja Rady Miejskiej w Łasku