Środa, 24 kwietnia 2024 r., imieniny Aleksandra, Horacego, Grzegorza

Pogotowie Reporterskie

Łódzka Kolej Aglomeracyjna wjeżdża w 2022 rok na zielonej energii

 

Kolej zasilana w oparciu o odnawialne źródła energii? W województwie łódzkim to już nie plany, a rzeczywistość, dzięki wejściu w życie wieloletniej umowy na dostawy energii trakcyjnej z odnawialnych źródeł, zawartej w ramach Programu Zielona Kolej pomiędzy Łódzką Koleją Aglomeracyjną a PKP Energetyka. 

ŁKA jest pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który podpisał kontrakt gwarantujący określony wolumen dostaw energii pochodzącej z OZE – w 2022 r. będzie to co najmniej 30%, a już w 2028 r. – 100%. Umowa obowiązuje przez 7 lat, z możliwością przedłużenia o kolejne 3, a jej łączna przewidywana wartość to ponad 362 mln zł. 

Obowiązująca od początku tego roku umowa to pierwszy kontrakt w polskim sektorze kolejowym, na mocy którego przewoźnik jest zasilany energią trakcyjną produkowaną ze słońca i wiatru. Od 1 stycznia 2022 r. PKP Energetyka dostarcza Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej energię elektryczną pochodzącą z OZE – w tym roku udział zielonej energii wyniesie co najmniej 30%. Zgodnie z zapisami umowy, będzie on sukcesywnie rosnąć w kolejnych latach – co roku o minimum 10%. W 2024 r. będzie to więc co najmniej 50%, w 2026 r. – 70%, a już w 2028 r. pociągi elektryczne ŁKA będą jeździć wyłącznie na energii pochodzącej z odnawialnych źródeł. 

„Jesteśmy bardzo zadowoleni, że neutralne klimatycznie, oparte o OZE przewozy kolejowe stają się faktem w naszym regionie, jako pierwszym w Polsce. To kolejny, obok inwestycji taborowych i konsekwentnej rozbudowy siatki połączeń, istotny krok w rozwoju transportu kolejowego w Łódzkiem. Działamy innowacyjnie i z troską o środowisko, a to doceniają pasażerowie, którzy z roku na rok coraz chętniej korzystają z oferty ŁKA" - komentuje Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego. 

Obowiązująca od początku roku umowa zawarta pomiędzy ŁKA a PKP Energetyka to prawdziwy kamień milowy w realizacji Programu Zielona Kolej – zakładającego przejście całego transportu kolejowego w Polsce na zasilanie energią trakcyjną z elektrowni solarnych i wiatrowych. Celem tego przedsięwzięcia jest osiągnięcie udziału OZE w źródłach jej pochodzenia na poziomie 50% w 2025 r., 85% w 2030 r., a docelowo – w 100%. Program realizowany jest przez PKP Energetyka w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) – branżowej inicjatywy, której celem jest optymalizacja zużycia energii elektrycznej w transporcie kolejowym w Polsce.

„Kolej pokazuje, że jest prekursorem dekarbonizacji transportu w oparciu o OZE. Dziękujemy naszym partnerom z ŁKA za otwartość i konsekwencję we wprowadzaniu realnych, prośrodowiskowych zmian w polskim sektorze kolejowym. Dostawy zielonej energii pozwolą na całkowicie neutralne klimatycznie przewozy, co bez wątpienia zwiększy atrakcyjność kolei dla pasażerów" – mówi Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka. 

„Jesteśmy pierwszym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, który podpisał umowę na dostawy energii trakcyjnej z OZE, biorąc tym samym udział w realizacji sektorowego Programu Zielona Kolej. To wyraz naszej troski o środowisko naturalne – chcemy jak najefektywniej wykorzystywać energię i chronić klimat. Doskonale współgra to z innymi rozwojowymi działaniami ŁKA, takimi jak np. uruchamianie nowych połączeń, zawarcie kontraktu na dostawy taboru hybrydowego, udana integracja przewozów kolejowych z autobusowymi, czy plany inwestycji w fotowoltaikę" – podkreśla Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

ŁKA korzysta już także z innych mechanizmów, które zwiększają efektywność energetyczną jej działalności przewozowej. Wprowadzenie rekuperacji i eco-drivingu pozwoliło zniwelować średnioroczne zużycie energii trakcyjnej przez spółkę aż o ¼. 

Łódzka Kolej Aglomeracyjna i PKP Energetyka aktywnie działają w CEEK na rzecz budowy przyjaznej środowisku kolei. Centrum realizuje szereg działań w zakresie efektywności energetycznej, które docelowo do 2030 r. mają doprowadzić do zmniejszenie zużycia energii w sektorze o 1,2 TWh i doprowadzić do redukcji emisji CO2 o 1 mln ton. Program Zielona Kolej jest flagowym projektem CEEK, dzięki któremu w 2030 roku 2,5 TWh kolejowej energii trakcyjnej (85% całości zużycia) będzie pochodziło z OZE. Przełoży się to na redukcję emisji dwutlenku węgla o 8 mln ton. CEEK promuje także rozwój technologii rekuperacji, eco-drivingu oraz wykorzystanie instalacji fotowoltaicznych na terenach i obiektach kolejowych.

 

O Programie Zielona Kolej

Zielona Kolej to zainicjowany i prowadzony przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) kompleksowy program przejścia branży kolejowej na zasilanie energią z OZE w 50% do 2025 r., w 85% do 2030 roku, a docelowo – w 100%. Realizacja Programu sprawi, że kolej będzie jeszcze bardziej ekologiczna co wpłynie na wzrost konkurencyjności całego sektora. Według szacunków CEEK, realizacja Programu może doprowadzić do wzrostu kolejowych przewozów w Polsce rzędu nawet 12%. Zielona Kolej to także rozwój lokalnej przedsiębiorczości i czystsze powietrze w całej Polsce. Realizacja Programu będzie stymulować inwestycje w OZE warte 6-10 mld zł do 2030 r.

Zadanie wypracowania rozwiązań, umożliwiających korzystanie przez polską kolej z energii wytwarzanej z odnawialnych źródeł, CEEK powierzył spółce PKP Energetyka. Przyjęła ona tym samym funkcję integratora tego ambitnego przedsięwzięcia. PKP Energetyka pracuje nad rozwojem warunków do wzrostu inwestycji w OZE na potrzeby Programu poprzez: wyznaczanie liczby i technologii przyłączenia źródeł odnawialnych w odpowiednich lokalizacjach w kraju, zapewnienie popytu w perspektywie długoterminowej poprzez kontrakty przewoźników i spółek kolejowych, zarządzanie generacją rozproszoną w sieci kolejowej, czy agregację źródeł rozproszonych w czasie i alokację pod potrzeby kolei. Realizacja programu zakłada również osiągnięcie neutralności klimatycznej spółek kolejowych. Chodzi o to, aby w perspektywie najbliższych lat uczestnicy Programu Zielona Kolej sukcesywnie ograniczali pobór energii z sieci w odbiorach nietrakcyjnych, czyli do zasilania własnych budynków czy zajezdni.

W 2021 r. PKP Energetyka zawarła listy intencyjne będące deklaracją chęci udziału w Programie Zielona Kolej z 10 przewoźnikami towarowymi i pasażerskimi. W ujęciu rocznym odpowiadają oni za przewozy 23% masy towarów i 31% pasażerów na kolei w Polsce. Umowa na dostawy trakcyjnej energii elektrycznej pochodzącej częściowo z OZE, podpisana w grudniu 2021 r. pomiędzy PKP Energetyka a ŁKA, jest pierwszym takim kontraktem zawartym w ramach Programu Zielona Kolej.

Skomentuj [ 0 ]
10:35, 20.01.2022 r.

Powrót do strony głównej


Wasze komentarze

Brak komentarzy

Dodaj komentarz




Redakcja serwisu ŁaskOnline.pl nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczonych przez internautów. Należą one do osób, które je zamieściły.

Reklama



Popularne artykuły


Reklama



Najnowsze ogłoszenia

Przeglądaj

Dodaj ogłoszenie bezpłatnie




Ostatnio na forum

Więcej dyskusji






Najnowsze komentarze


Pogoda

Facebook


Najnowsze zdjęcia


© Copyright 2011-2024 LaskOnline.pl - Codzienna Gazeta Internetowa

Realizacja: PRO-NET