Czwartek, 25 kwietnia 2024 r., imieniny Jarosława, Marka, Elwiry

Pogotowie Reporterskie

Pociągi pod kontrolą nowej nastawni Łowicz Główny

Dyżurni ruchu nadzorują sprawne i bezpieczne podróże na stacji Łowicz Główny. Pod kontrolą komputerowych systemów przejechało już prawie 30 tys. pociągów. Dzięki rozbudowie urządzeń powstanie Lokalne Centrum Sterowania dla odcinka Sochaczew – Łowicz – Żychlin. Nowoczesny system sterowania ruchem pociągów to efekt inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na trasie Warszawa – Poznań wartej ponad 2 mld zł z CEF.

Rezultatami inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego są nie tylko krótsze i wygodniejsze podróże, ale także wzrost poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Równolegle z budową nowych torów montowane są nowoczesne systemy sterowania, które zapewniają m.in. sprawny przejazd większej liczby pociągów.

 

Pociągi na ekranach komputerów
Na stacji Łowicz Główny i przyległych szlakach od września 2021 r. sprawne prowadzenie ruchu pociągów umożliwiają komputerowe urządzenia. Nowoczesne systemy zastąpiły układy mechaniczne, w które były wyposażone 3 stare nastawnie. W nowej nastawni docelowo powstanie Lokalne Centrum Sterowania. Dyżurni ruchu będą śledzić na monitorach pociągi na ok. 50 kilometrowym odcinku Sochaczew – Łowicz – Żychlin (na trasie Warszawa – Poznań). 

Urządzenia zamontowane w torach odnotowują liczbę przejeżdżających pociągów przez stację Łowicz Główny. Dzięki kamerom kolejarze mają stały podgląd na przejazdy kolejowo-drogowe w Łowiczu. Docelowo nadzór obejmie 33 skrzyżowania dróg z torami między Sochaczewem a Żychlinem.

Lokalne Centrum Sterowania obejmie nie tylko Łowicz Główny, ale też stacje Bednary, Jackowice, Żychlin oraz przystanki osobowe Nowa Sucha, Kęszyce, Jasionna Łowicka, Mysłaków, Niedźwiada Łowicka, Zosinów. Wyposażanie i rozbudowa obiektu w Łowiczu oraz budowa urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku Sochaczew- Żychlin zakończy się III kwartale 2022 roku.

Modernizacja trasy Poznań – Warszawa objęła również budowę nowych centrów sterowania w Kutnie i Koninie. 

 

Nowoczesne lokalne centra sterowania (LCS) wspomagają pracę dyżurnych ruchu dzięki „weryfikowaniu" czynności ludzi przez systemy komputerowe. Możliwe jest prowadzenie stałego nadzoru nad ruchem pociągów z jednego miejsca. Lokalne centra sterowania na bieżąco nadzorują i monitorują wszystkie parametry dotyczące bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Dzięki temu zwiększa się poziom bezpieczeństwa. Nowoczesne urządzenia zapewniają także większą przepustowość linii – możliwość kursowania większej liczby pociągów.

 

Modernizacja stacji Łowicz Główny
Na stacji Łowicz Główny podróżni korzystają z dwóch nowych, wyższych peronów dostosowanych do potrzeb podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Prace w nowym przejściu podziemnym i oddanie do użytku wind wykonawca planuje zakończyć w połowie roku. 

Większe bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym oraz sprawną komunikację w mieście umożliwi nowy wiadukt drogowy nad linią kolejową w ciągu ul. 3 Maja i ul. Warszawskiej. Zakończono już budowę głównej konstrukcji nad torami. Realizowane są prace wykończeniowe na wiadukcie. Oddanie wiaduktu do użytku zaplanowano w III kwartale tego roku.

Inwestycja na trasie Poznań – Warszawa umożliwi dogodne łączenie ruchu pasażerskiego i towarowego na linii, będącej ważną częścią korytarza TEN–T Morze Północne ‒ Bałtyk. Efektem prac będzie większy komfort oraz wyższy poziom bezpieczeństwa na torach między stolicą Polski i stolicą Wielkopolski. Istotnie poprawi się przepustowość linii – na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Zapewnione będą lepsze warunki przewozu towarów.

Projekt „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Poznań pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz" warty jest ponad 2 mld zł. Wykonywany jest z wykorzystaniem środków z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę" (CEF). Zasadnicze prace planowane są do końca 2022 r. W ramach prac wprowadzono dodatkowe wzmocnienia gruntu i przebudowę podziemnych instalacji, niezaznaczonych wcześniej na mapach. Zwiększył się zakres robót. 

Więcej informacji o efektach inwestycji dostępnych jest na  stronie internetowej projektu.

 

Skomentuj [ 2 ]
09:25, 12.05.2022 r.

Powrót do strony głównej


Wasze komentarze

Emila @ 10:04, 12.05.2022r. IP: *.*.145.78

Co ten artykuł ma wspólnego z Łaskiem?

K. @ 11:45, 12.05.2022r. IP: *.*.9.142

Ma i to sporo, bo znaczna część pociągów ŁKA przejeżdżających przez Łask jest relacji Łowicz - Sieradz.

Dodaj komentarz




Redakcja serwisu ŁaskOnline.pl nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczonych przez internautów. Należą one do osób, które je zamieściły.

Reklama



Popularne artykuły


Reklama



Najnowsze ogłoszenia

Przeglądaj

Dodaj ogłoszenie bezpłatnie




Ostatnio na forum

Więcej dyskusji






Najnowsze komentarze


Pogoda

Facebook


Najnowsze zdjęcia


© Copyright 2011-2024 LaskOnline.pl - Codzienna Gazeta Internetowa

Realizacja: PRO-NET