Rozważasz opony całoroczne? Sprawdź, czy model wielosezonowy będzie dla Ciebie odpowiedni
Liczba użytkowników opon całorocznych nieustannie się powiększa. Kierowcy dostrzegają zalety modeli wielosezonowych i chcą wykorzystać je również dla siebie. Warto jednak pamiętać o tym, że oprócz mocnych stron opony całoroczne mają również kilka minusów. W efekcie nie są odpowiednim wyborem dla wszystkich. Jeżeli Ty również zastanawiasz się nad przesiadką na model wielosezonowy, to sprawdź, w jakich przypadkach warto brać je pod uwagę.
Opony całoroczne czy sezonowe – oszczędność i wygoda użytkowania modeli wielosezonowych nie dla wszystkich
Jeden komplet opon na cały rok może zapewnić wygodę użytkowania oraz oszczędności. Jednak aby opony wielosezonowe mogły sprostać oczekiwaniom kierowcy, należy spełnić określone warunki. W przeciwnym razie może okazać się, że korzystanie z auta stanie się utrudnione, a próba wygenerowania oszczędności zakończy się dodatkowymi wydatkami na opony.
To, czy można bez obaw wybrać opony całoroczne, czy lepiej pozostać przy osobnych kompletach na zimę i lato, zależy od trzech głównych czynników: sposobu użytkowania samochodu, stylu prowadzenia, oraz ilości kilometrów pokonywanych w ciągu roku. Dlatego przed przesiadką z opon sezonowych na wielosezonowe warto zastanowić się, czy w każdym z tych obszarów wpisujemy się w typ kierowcy, dla którego przeznaczone są modele całoroczne.
Opony wielosezonowe są stworzone do jazdy miejskiej
Opony całoroczne nie zapewniają aż tak wysokich parametrów, jak modele zimowe zimą a letnie latem. W efekcie w warunkach występujących w poszczególnych sezonach spisują się wyraźnie słabiej. Dlatego wielosezonówki są przeznaczone przede wszystkim dla tych kierowców, którzy poruszają się w mieście i jego okolicach.
W sezonie zimowym opony całoroczne oferują parametry przystosowane do jazdy na dobrze utrzymanych i często odśnieżanych drogach.
Dlatego mogą sprawdzić się w warunkach miejskich, ale zaśnieżone trasy oraz boczne i wiejskie drogi mogą okazać się dla nich wyzwaniem nie do pokonania. Ponadto należy mieć na uwadze, że modele wielosezonowe są wskazane jedynie wówczas, jeżeli jesteśmy w stanie zrezygnować z samochodu w przypadku wystąpienia trudnych warunków na drodze.
Jeżdżąc na oponach całorocznych latem, również należy liczyć się m.in. z niższą przyczepnością oraz dłuższą drogą hamowania niż przy oponach letnich. Dlatego nawet jeżeli podróżujemy i wyjeżdżamy za miasto wyłącznie latem, to rozsądnie jest pozostać przy oponach sezonowych.
Jeżdżąc na oponach całorocznych, należy zachować umiarkowany styl prowadzenia
Opony wielosezonowe są w stanie równoważyć parametry w sezonie letnim i zimowym. W zamian za to nie są w stanie zapewnić aż tak wysokich osiągów, jak modele letnie i zimowe w odpowiadających im sezonach. Dlatego kierowcy decydujący się na model całoroczny powinni zachować spokojny styl jazdy – nawet jeżeli jeżdżą tylko po mieście.
Podczas dynamicznego prowadzenia na oponach całorocznych da się odczuć m.in. wyraźnie niższą stabilność oraz mniejszą skuteczność hamowania w porównaniu z oponami sezonowymi. Dlatego kierowcy, którzy lubią wykorzystywać potencjał samochodu, powinni pozostać przy oponach letnich i zimowych. Jest to istotne również w kontekście mocy pojazdu – nie warto wybierać opon wielosezonowych do aut wyposażonych w silniki o dużej mocy, nawet jeżeli jeździmy spokojnie. W przeciwnym wypadku manewry takie jak. m.in. włączanie się do ruchu na mokrej nawierzchni mogą po prostu stać się uciążliwe.
Modele wielosezonowe opłacają się jedynie przy niskich przebiegach
Guma stosowana do produkcji opon całorocznych może zachować odpowiednie parametry zarówno w dodatnich, jak i ujemnych temperaturach. Skutkiem ubocznym jest jednak niższa odporność na zużycie. W rezultacie opony całoroczne stają się naprawdę opłacalne dopiero przy przebiegach na poziomie około 8-10 tys. km rocznie i niższych. Wówczas rzeczywiście mogą pozwolić wygenerować oszczędności.
Kierowcy, którzy pokonują w ciągu roku większy dystans niż 10 tys. km., mogą nie odczuć, że udało się cokolwiek zaoszczędzić. Za to przy wysokich przebiegach rzędu 17-20 tys. km. i więcej, zakup nowego kompletu całorocznego będzie niezbędny wyjątkowo często – nawet co około 1,5 roku. Może się przez to okazać, że zużyjemy aż trzy komplety całoroczne w czasie, w którym wystarczyłby nam jeden komplet letni i jeden zimowy.
Artykuł sponsorowany
- Skomentuj [ 0 ]
- 16:35, 14.10.2024 r.
Wasze komentarze
Dodaj komentarz
Reklama





Popularne artykuły
- Nabór wniosków na dotacje PFRON
- KAS rozbiła magazyn kontrabandy i zabezpieczyła papierosy warte prawie 1,8 mln zł
- Zaginiony Mariusz Kozioł
- Szczęśliwy finał poszukiwań mężczyzny w kryzysie emocjonalnym
- Łask. Odeszli do wieczności
- Łask. Na Przylesiu powstaje nowoczesny żłobek gminny
- Jednego dnia dwóch kierowców straciło prawo jazdy za przekroczenie prędkości
- 45. Piesza Pielgrzymka Ziemi Łaskiej na Jasną Górę
- Dożynki Województwa Łódzkiego w Buczku (video)
- Piknik charytatywny "Zmotoryzowani Sercem"
Reklama


Najnowsze ogłoszenia
- poszukiwani respondenci z całej Polski!
- Sprzedam betoniarkę sprawna
- Cisy krzewy
- KUPIĘ STARE DREWNIANE ŚMIGŁO OD SAMOLOTU TELEFON 694972047
- Kupię wojskowe medale,ordery,odznaki,odznaczenia
- Malowanie
- STODOLA
- Remont garażu
- CISY KRZEWY
- Sprzedam Opel Meriva
Przeglądaj
Dodaj ogłoszenie bezpłatnie
Ostatnio na forum
- Jak zmienia się nasze miasto
- Szukam lokalnego korepetytora
- Podziękowanie
- Witam wszystkich, szukam lokalnego korepetytora
- Przerwy w oświetleniu ulic.
- Łohojsk nie powinien być już miastem partnerskim dla Łasku
- Zima,zima
- F16
- Czy mógłby ktoś wyjaśnić co z remontem drogi nr 473,cz będzie rondo w Bałuczu.
- Gdzie na bezpieczne zakupy
Więcej dyskusji
Najnowsze komentarze
- Dzisiaj widziałem tych syfiarzy z żwir trans. Jechał jakiś gamoń, oczywiście kamienie białe o
- Naprawdę odczytałeś to aż tak prosto jako czepianie się pielgrzymki? O pielgrzymkę tam najmnie
- Syndykaci wracają po wakacjach, ciekawe co wymyślą?
- Psycholog nie pomoże tylko psychiatra. Idą to daj im spokój i nie mów im czego mają słuchać i
- Te nocne warczenia i popisy hamowania to już stałe rozrywki,które niekoniecznie umilają odpoczyn
- Bardzo trafna uwaga.Popieram.w PISie same talenty na wszelkich płaszczyznach.Ni
e mają sie czeg - Nie ma się czym chwalić 20 lat temu powinni to zrobić Migacze z umł łask
- nie rozumiemy twojego lewackiego bełkotu, od pięciuset lat pielgrzymi idą na Jasną Górę, a ty
- że ciężko to pojąć, ale tegoroczne dożynki w Buczku to była impreza wojewódzka, czyli inna r
- Drogi Janie każdy ma prawo do swojej opinii i swojej oceny. Większość osób może stwierdzić ż
Pogoda
Najnowsze zdjęcia
-
10. Festiwal Róży w Łasku
-
Święto Truskawki 2025 - część 1 (niedziela)
-
Święto Truskawki 2025 - część 4
-
Święto Truskawki 2025 - część 3
-
Święto Truskawki 2025 - część 2
-
Święto Truskawki 2025 - część 1
-
Walne zebranie delegatów Łaskiej Spółdzielni Mleczarskiej
-
III Piknik Kół Gospodyń Wiejskich z Powiatu Łaskiego
-
Maturzyści z LO w Kolumnie zakończyli rok szkolny
-
Kwietna łąka Młodzieżowej Rady Miejskiej