Sobota, 6 grudnia 2025 r., imieniny Mikołaja, Jaremy, Leontyny

Pogotowie Reporterskie

Baner reklamowy
Baner reklamowy

Powtórki do matury: jak uczyć się szybciej i zapamiętywać więcej?

Powtórki to najtrudniejsza część przygotować do matury. Materiału jest dużo, czasu często za mało, sam mózg przypomina nam, że jednorazowe przerobienie tematu to zdecydowanie za mało. Wbrew pozorom nie jesteś skazany na porażkę. Problemem nie jest brak wiedzy, tylko sposób, w jaki ją powtarzasz. Jak zatem zabrać się za to od właściwej strony?

Zapisz, co naprawdę pamiętasz

Powtórki nie zaczynają się wtedy, gdy otwierasz książkę. Najpierw musisz ustalić, które tematy faktycznie wymagają przypomnienia, a które wydają Ci się trudne tylko dlatego, że dawno ich nie widziałeś. Nasz mózg jest dość zawrotny, bo badania nad metamemory pokazują, że często przeceniamy swoje możliwości, jeśli materiał wydaje nam się łatwy, a zaniżamy je wtedy, gdy coś wydawało się skomplikowane.

Dlatego poczuj się jak naukowiec i zrób sobie krótki test diagnostyczny. Przejrzyj, chociażby fragment arkusza i to jeszcze zanim zaplanujesz powtórki. W ten sposób szybko stworzysz listę tego, co pamiętasz, a co nie. I wówczas harmonogram stanie się bardziej precyzyjny. Na tym etapie warto także sięgnąć po kursy do matury od Więcej niż Matura, bo pomogą Ci one uporządkować powtórki dział po dziale. Zobaczysz wtedy, co wymaga odświeżenia.

Opieraj powtórki na aktywnym przypominaniu

Active recall, bo tak nazywamy tę metodę, jest niezwykle skuteczna. Badania Roedigera i Karpicke pokazują, że jeśli aktywnie odtwarzasz informacje z pamięci, to da Ci to o aż 50% lepsze efekty, niż samo żmudne czytanie notatek raz za razem z nadzieją, że coś zapamiętasz. Jak to jednak zastosować w praktyce?

Przeczytaj dany temat raz. Następnie zamknij książkę i powiedz sobie na głos, co pamiętasz. Zerknij potem na pytania z podręcznika i odpowiedz na nie, bez sprawdzania odpowiedzi. Możesz także napisać krótkie streszczenie z pamięci. Nie chodzi o to, by czuć, że coś się wie. Masz sprawdzić, czy faktycznie dana informacja jest dla Ciebie zrozumiała i dostępna bez podpowiedzi. Mózg wzmocni połączenie wtedy, gdy sam będzie musiał wyciągnąć jakąś informację.

Powtarzaj w odstępach czasowych

Efekt rozłożonych powtórek dobrze rozpisał Ebbinghaus. Powtarzanie tego samego materiału w rozsądnych odstępach czasowych daje największą trwałość. Przykładowo, w poniedziałek uczysz się danego tematu, a potem powtarzasz go w środę i piątek, a w niedzielę robisz podsumowanie. Dlaczego to działa w porównaniu do klasycznych powtórek każdego dnia? Bo mózg zapomina w przewidywalnych cyklach. Każda powtórka to jak dodatkowa warstwa utrwalenia.

Mieszaj zadania

Badania z Uniwersytetu Stanforda i UCLA pokazały, że przeplatane uczenie się tematów działa lepiej, niż powtarzanie jednego typu materiału. Zamiast robić 10 zadań z jednego działu, zrób:

  • 3 zadania z algebry,
  • 3 z funkcji,
  • 2 z geometrii.

Dlaczego to działa? Mózg musi rozpoznać, jakie narzędzie wybrać do danego zadania, zamiast z automatu klepać identyczny typ ćwiczeń. Właśnie to rozróżnianie da Ci realne wyniki.

 

 

Artykuł sponsorowany

Skomentuj [ 0 ]
16:13, 06.12.2025 r.

Powrót do strony głównej


Wasze komentarze

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Popularne artykuły

Reklama

Reklama
Reklama

      

Najnowsze ogłoszenia

Przeglądaj

Dodaj ogłoszenie bezpłatnie

Ostatnio na forum

Więcej dyskusji


      

Najnowsze komentarze

Pogoda

Facebook

Najnowsze zdjęcia

© Copyright 2011-2025 LaskOnline.pl - Codzienna Gazeta Internetowa

Realizacja: PRO-NET