Sobota, 18 maja 2024 r., imieniny Eryka, Aleksandry, Feliksa

Pogotowie Reporterskie

Relacja z wycieczki do Gniezna i okolic

W dniu 17 lipca 2018 roku beneficjenci projektu "Szlakiem kultury polskiej - cykl wyjazdów ukazujących piękno kultury i dziedzictwa historycznego Polski" wzięli udział w wycieczce "Stąd nasz ród - Gniezno i okolice".

Celem wyjazdu było poznanie  przez mieszkańców gminy Wodzierady miejsc ważnych dla historii i dziedzictwa narodowego oraz skorzystanie z oferty wybranych instytucji kultury.

Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy o godz. 5:30. Opuszczaliśmy deszczowe Kwiatkowice z nadzieją, że  wkrótce niebo się rozjaśni i wyjrzy słońce. Nasze oczekiwania nie do końca się spełniły, ale przecież prawdziwym turystom zła pogoda nie mogła przeszkodzić w zwiedzaniu.

Pierwszym punktem programu było zwiedzanie Katedry Gnieźnieńskiej - najcenniejszego zabytku miasta położonego na Wzgórzu Lecha. Na miejscu dołączyła do nas  pani  przewodnik, która opowiedziała wiele ciekawostek o tej wspaniałej budowli oraz historii Polski. Każdy z nas mógł na własne oczy zobaczyć barokową konfesję z relikwiami świętego Wojciecha, słynne Drzwi Gnieźnieńskie przedstawiające sceny z życia świętego, bogato zdobione kaplice, piękne witraże. Następnie przeszliśmy na Starówkę podziwiając po drodze zabytkowe kamieniczki. Zwiedzanie Gniezna okazało się pasjonującą przygodą, a zetknięcie się z zabytkami mającymi niekiedy ponad tysiąc lat stanowiło niezwykłe przeżycie.

Pełni wrażeń pożegnaliśmy panią przewodnik i po zakupie pamiątek udaliśmy się w dalszą drogę. Kolejnym punktem naszej wycieczki była wizyta w Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy. Tam wzięliśmy udział w zajęciach  "Stąd nasz ród". Ostrów Lednicki to historyczna znacząca wyspa, na której znajdował się jeden z najważniejszych grodów państwa pierwszych Piastów. Na wyspę  dopłynęliśmy promem z tzw. Małego Skansenu.  Najpierw zobaczyliśmy olbrzymią makietę wyspy z jej domniemanym wyglądem w X wieku, rekonstrukcję wiejskich chat oraz relikty drewniano-ziemnych wałów obronnych. Potem udaliśmy się do najważniejszego miejsca - grodu.  Do dziś zachowały się ruiny palatium z basenami chrzcielnymi, czyli prawdopodobne miejsce chrztu Mieszka I. Pobyt na wyspie był dla nas dużym wydarzeniem i nawet padający deszcz nie przeszkodził nam w odczuciu niezwykłości tego miejsca.

Po tym niesamowitym spacerze w czasie udaliśmy się na obiad.

Następnie pojechaliśmy do Grodu Pobiedziska, drewnianej warowni z okresu początków Państwa Polskiego. Tam zwiedzaliśmy wystawę średniowiecznych machin oblężniczych w naturalnej skali, zbrojownię, strzelnicę oraz teren przeznaczony na prowadzenie średniowieczych gier i zabaw. Mieliśmy okazję wziąć udział w strzelaniu z kuszy wałowej i Gigantycznego Trebusza. Dużym powodzeniem cieszyły się też zajęcia w zbrojowni oraz korzystanie z historycznego placu zabaw.

Kolejnym punktem wycieczki była wizyta w Skansenie Miniatur w Pobiedziskach. Zobaczyliśmy makiety najważniejszych, a także mniej znanych budowli z terenu Szlaku Piastowskiego oraz Wielkopolski. Obejrzeliśmy też drewniane rzeźby związane z mitologią słowiańską. Spacerując alejkami między poszczególnymi obiektami, mogliśmy poczuć się przez chwilę, jak Guliwer w krainie Liliputów.

Po wyczerpującym dniu udaliśmy się w drogę powrotną.  Urozmaiceniem podróży byla wizyta w McDonald's.

Mimo pochmurnego nieba i deszczowej pogody dobre humory dopisywały uczestnikom wycieczki cały czas. Do domu wrócili pełni wrażeń i zadowoleni.  Nie tylko odwiedzili miejsca ważne dla historii i tożsamości narodowej, ale też bardzo miło spędzili czas w swoim gronie.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz z budżetu Gminy Wodzierady