Piątek, 19 kwietnia 2024 r., imieniny Adolfa, Tymona, Pafnucego

Pogotowie Reporterskie

Jakie są rodzaje uszkodzeń łożysk i jak je wymieniać

Łożysko piasty odpowiada za płynny i równomierny obrót koła bez hamowania i odchyleń w płaszczyźnie pionowej. Podczas jazdy ta część doświadcza bardzo dużych obciążeń, więc aby zapewnić maksymalną niezawodność, jest wykonana z trwałych materiałów.

Zazwyczaj problemy z nimi zaczynają się gdzieś po 100-120 tysiącach kilometrów. Chociaż w przypadku łożysk piasty przy ostrożnej jeździe i 150 tys. nie jest granicą. Z drugiej strony zdarzają się przypadki, że nowo zamontowane części zaczynają się rozpadać po przejechaniu 2-3 tys. km. I nie zawsze problemem jest samo łożysko.

 

Zdjęcie pochodzi z czesciauto24.pl

Łożysko piasty składa się z dwóch pierścieni (zewnętrznego i wewnętrznego), koszyka oraz korpusu tocznego. Ostatni element zależy od konfiguracji i konstrukcji maszyny. Łożyska stożkowe jednorzędowe są zazwyczaj stosowane na osiach napędzanych.

Łożyska stożkowe dwurzędowe lub łożyska kulkowe skośne stosowane są na osiach napędowych. Części dwurzędowe są bardzo podobne do swoich odpowiedników na osiach napędzanych. Jednak oprócz podobieństwa w wyglądzie, mogą one przenosić obciążenie dwukrotnie większe. Zamknięta konstrukcja łożysk pomaga zapewnić, że część może być używana aż do całkowitego zużycia. Łożyska skośne mogą wytrzymać jednocześnie obciążenia promieniowe i osiowe.

Awarie łożysk piasty

Główną przyczyną awarii łożyska piasty jest zużycie, zarówno naturalne, jak i przypadkowe. Jednocześnie istnieją charakterystyczne objawy wskazujące na awarię:

  • dudnienie, którego tonalność zmienia się w zależności od prędkości ruchu;
  • luz na kołach;
  • Wycieki smaru, wskazujące na obniżenie ciśnienia;
  • nadmierne nagrzewanie się urządzenia;
  • usterki, które mogą być wykryte wizualnie.

Wymiany można dokonać zarówno w serwisie, jak i samodzielnie w zwykłym garażu. Jedyne co, to potrzebny będzie zestaw narzędzi, a także pewne umiejętności w wymianie takich części.

Ważne jest nie tylko zdjęcie łożyska i założenie nowego, bez błędów (ustawienie szczeliny, nie uszkodzenie uszczelki itp.), ale także prawidłowe wciśnięcie części. Wciskanie otworu odbywa się za pomocą trzpienia, który nakłada się na pierścień zewnętrzny, a podczas montażu na osi siła rozkłada się na pierścień wewnętrzny za pomocą trzpienia.

Należy również pamiętać, że w niektórych przypadkach łożysko nie jest w ogóle demontowalne, wówczas należy je dokupić i wymienić razem z piastą.

Do jego wciśnięcia potrzebny będzie specjalny koszyk. W żadnym wypadku nie wolno używać ostrych narzędzi. Siłę na pierścień zewnętrzny należy przyłożyć, gdy łożysko jest osadzone w piaście, a siłę na pierścień wewnętrzny, gdy jest zamontowane na osi.

Nie należy zapominać o prawidłowym luzie osiowym i konieczności dokręcania z określonym momentem obrotowym. Źle ustawione lub zbyt mocno dokręcone łożysko nie wytrzyma długo.

Wszystko to przemawia za powierzeniem pracy doświadczonym fachowcom, których należy wybierać odpowiedzialnie

Artykuł sponsorowany

Skomentuj [ 1 ]
12:35, 02.08.2022 r.

Powrót do strony głównej


Wasze komentarze

Edi @ 21:13, 02.08.2022r. IP: *.*.96.175

Bardzo ciekawy artykuł

Dodaj komentarz




Redakcja serwisu ŁaskOnline.pl nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczonych przez internautów. Należą one do osób, które je zamieściły.

Reklama





Popularne artykuły


Reklama



Najnowsze ogłoszenia

Przeglądaj

Dodaj ogłoszenie bezpłatnie




Ostatnio na forum

Więcej dyskusji





Najnowsze komentarze


Pogoda

Facebook




Najnowsze zdjęcia


© Copyright 2011-2024 LaskOnline.pl - Codzienna Gazeta Internetowa

Realizacja: PRO-NET